Wie de schoen past…? Loopt beter !

Je wandelt steeds serieuzer. Meer kilometers, meer slijtage. En je stelt hogere eisen aan nieuwe schoenen. Nu is de ene voet de andere niet. En die ene schoenenwinkel is ook de andere outdoorshop niet. Net zo min is die ene schoenadviseur de andere voetspecialist. En de linker schoen is de rechter niet. Maar: wie de schoen echt past, loopt beter.

Begin maart ’23.
Nieuwe lente, nieuwe schoenen, dat gevoel. Ik stap een gerenommeerde outdoorwinkel binnen, voor nieuwe wandelschoenen. Vriendelijke ontvangst, jonge verkoper, een routinematige, aangeleerde klantbenadering. Voeten meten, vragen naar de wandelkilometers, de intensiviteit, en merkvoorkeuren. Maar het bleef wat op afstand.

Ik paste diverse schoenen. Heb op twee merken testrondjes gelopen over het indoor (mini)wandel-hiking parcours. De keuze viel op de voor dat moment best aanvoelende schoenen. Wil zeggen: de schoenen met de minste potentiële probleempunten. U kent ze wel, die gevoelige plekjes – nog net niet knellend/net niet schurend – zoals je bij het passen vaker hebt. Je weet, uit ervaring, dat die meestal wel verdwijnen na de huwelijksweken: het inlopen en de eerste serieuze kilometers.

Half November
Maar een half jaar verder, voelen mijn voeten zich nog steeds niet thuis in de gekozen schoenen van merk X. Inmiddels toch behoorlijk ingelopen, zou je zeggen, na ruim 400 km, waaronder de Nijmeegse 4Daagse, en alweer 15 Pieterpad etappes.
Ik probeerde het met diverse zooltjes, sokken, zalfjes, en wonderwol; maar het klikt niet tussen mijn voeten en deze schoenen.  En nu zijn de hakken ook al stevig naar de buitenkanten afgesleten. Even Tot Hier! Tijd voor andere schoenen, een beter advies.

waar mijn voeten zich niet in thuisvoelden

Via een ouderwetse krantenadvertentie kom ik op het spoor van de ‘BeterLopenWinkel’.  De naam beloofde alvast veel goeds. Ik stuurde een uitgebreide mail over mijn ‘beklagenswaardige’ ervaring met Merk X.  Binnen een half uur kreeg ik als antwoord een uitnodiging van medewerkster N. om zonder afspraak langs te komen voor een passessie.

En zo geschiedde. Ik 2 dagen later meldde ik mij in de BeterLopenWinkel en vroeg naar N.
Die werkt vandaag niet – zei haar collega A. – en zij werkt sowieso in ons andere filiaal.’ Ik had mij laten foppen door mijn navigatiesysteem. Moest zo zijn. A. luisterde naar mijn verhaal en wilde me graag helpen een ‘passende’ oplossing te vinden.
Laat maar zien, dacht ik. Ik onderging een degelijke sessie van opmeten, digitale voet-scans, zelfs een manuele (onder)voet-diagnose – je loopt op je botjes?  (Zal de leeftijd zijn:)

geslaagde missie: beter lopen

Op basis van haar onderzoek stelde A. voor om een 3-tal schoenen te passen. En hoera: de eerste schoen was meteen raak. Zo liep ik na een nuttig – en aangenaam – uurtje op een paar Meindl Philadelphia GTX de winkel uit. Reed naar huis, en heb in onze mooie wandelomgeving meteen de eerste 4 kilometers proef gelopen. Deze schoen voelt echt goed. Meer ruimte voor mijn brede wreven, meer comfort onder de voorvoet.  Ook de 2e inloop wandeling – nu ruim 7,5 m – is goed verlopen.

Heel blij mee. Hiermee haal ik de Pietersberg met gemak – DV.  Conclusie: De missie ‘naar ‘Beter Lopen’ om ‘beter te lopen’ is geslaagd. Dus dames: nogmaals dank!

En jullie ook bedankt: A. en N…..