4Daagse Sponsorloop 2018 – Goed Verhaal

Ons sponsorshirt laat aan duidelijkheid niets te wensen over. De naam knalt er vanaf, met het logo in signaalrood en hemelsblauw. Het bijna onbescheiden formaat van de letters, althans op de rugkant, helpt ook mee. De voorzijde houdt het juist subtiel. De ovale buttons – op pet en heuptas – zijn vrolijk tingelende accenten. Nou ja, vrolijk, we lopen natuurlijk voor de stichting Kans Tegen Kanker. Dat doen wij als individuele sponsoractie om geld in te zamelen waarmee de stichting ondersteuning kan bieden, als mensen met kanker voor (alternatieve/innovatieve) behandeling – vaak in het buitenland – zelf de kosten moeten betalen. Want lang niet elke verzekeraar vergoedt die behandeling.

De 4Daagse is een goed podium voor sponsoracties. Kans Tegen Kanker is niet het enige goede doel. We delen het podium met tientallen andere goede doelen, meestal op het gebied van ziekten, van ALS en MS, tot kinderkanker en Alzheimer. Het is goed om te ervaren, en te beseffen dat mensen elkaar best willen helpen. Prima! Dat is veel belangrijker dan  (nep)nieuws over topontmoetingen en vage ‘deals’ van de zogenaamde wereldleiders. Wat weten zij van lijden…

Persoonlijke verhalen
Ons shirt inspireert diverse mede-wandelaars om een gesprekje aan te knopen. Over de stichting, die nog onbekend is, en vooral over eigen ervaringen met kanker. Indrukwekkende, persoonlijke verhalen.

De 4Daagse veteraan, 72, al tientallen keren meegedaan. Hij werd twee jaar geleden succesvol geopereerd aan darmkanker, maar verloor in die periode plotseling zijn vrouw. Om het verdriet te verwerken wilde hij in 2016, de 100e 4Daagse editie, ondanks zijn fysieke status, toch wel meedoen. ‘M’n huisarts raadde het ernstig af, ook mijn oncoloog was geen voorstander, maar die zette de deur op een kier. Ik zat middenin het chemo-traject. Maar ik heb het gedaan, en heb het uitgelopen, dat heeft me er echt door gesleept!’
Het meisje/jonge vrouw, die 20 jaar geleden geconfronteerd werd met huidkanker, min of meer was opgegeven, uitbehandeld, maar er toch bovenop kwam. Nu liep ze zelf, al jaren, voor een goed doel: ‘Ruby and Rose, de strijd tegen Gynaecologische kanker’.
Een andere wandelaarster, vitale, goedlachse Nijmeegse  vertelde over haar hartsvriendin, wier jonge dochter eierstokkanker kreeg. De dochter overleefde, maar vlak daarna kreeg de hartsvriendin zelf de diagnose longkanker, zij was kansloos. ‘Ik heb al veel mensen in mijn omgeving verloren aan de ziekte. Het lot is volkomen willekeurig, wreed. Maar je moet positief blijven, durven lachen, durven leven. Dat helpt, daar ben ik van overtuigd.’

Verhalen die de urgentie onderstrepen: van continue aandacht, van onderzoek naar innovatieve behandelingen et cetera. Dus ook de urgentie van elke sponsoractie. Daar doe je het voor.

PR onderweg
Meteen de eerste dag ontmoette ik een video-verslaggever van R/Tv West. Hij liep mee met een wandelgroep uit Zoetermeer, ik sprak hem aan op het bekende West-logo. Ik vroeg of hij – omdat Kans Tegen Kanker uit de RTvWest regio komen – wat aandacht kon besteden aan onze actie? #Durf te vragen # Dat vond hij een goed idee en regelde een collega die mij  interviewde. Zo kon ik het verhaal van stichting Kans Tegen Kanker delen voor de camera. Het filmpje – snel gemonteerd – is ’s middags online gezet bij de omroep. (https://tinyurl.com/ycrj8yoo)
Op roze woensdag waren we welkom op het bordes van de burgemeester van Beuningen, voormalig bestuurder in Gouda. Een korte meet&greet, vastgelegd op foto’s, die een week later in De Goudse Post verschenen. (Met dank aan Marianka Peters.)

Voor de duidelijkheid: in totaal liepen we met zes deelnemers voor stichting Kans Tegen Kanker, gecoördineerd via de organisatie 4Daagse Sponsorloop. Na de intocht op vrijdag stond de gebundelde opbrengst van onze acties op bijna 10.000 euro! Bijna het dubbele van vorig jaar! En dat is een goed verhaal!
Met dank aan de wandelaars – Gert, Nancy, Yvonne, Els, Hanneke en Bart (ondergetekende)– en namens ons en de stichting – warme dank aan alle donateurs!!!

Doneren kan trouwens nog tot en met 30 augustus, via ieders persoonlijke sponsorpagina. Voor ons is dat: https://tinyurl.com/y9ywcjfr

De foto’s spreken voor zich… Enne, volgend jaar weer!